Философия

„Нашата най-висша цел трябва да бъде развитието на свободни човешки същества, които са в състояние сами да предадат цел и посока на живота си.”
/Рудолф Щайнер/

 

Следвайки методиката дадена от австрийският учен Рудолф Щайнер /1861-1925/, валдорфското образование си служи с напълно разработен подход, който да обхваща цялостното развитие на детето: глава, сърце и ръце. Интегрираният метод представлява правилното нещо в правилния момент и създава условия, децата да учат, и да растат в атмосфера на уважение за уникалността на всяко едно от тях. Те се обучават според изискванията на конкретният етап от развитието им, като от тях не се изисква да бързат, а се насърчават да следват собственото си темпо.
 

Валдорфското образование е алтернатива – не защото предметите, които се преподават са различни, а заради това как и кога тези предмети се преподават. Чрез насърчаване на съответния ръст на децата в подходящо време, по начини, които работят за тях, се насърчава здравословното им развитие.

В едно общество,  което подтиква своите деца към преждевременно съзряване, валдорфското училище запазва магията и приказното приключение да си дете.
/Томас Армстронг/


Учебният план във валдорфските детски градини и училища е широк и всеобхватен, структуриран така, че да отговори на трите фази в развитието на детството: от раждането до 7 години, от 7 до 14 години и от 14 на 21 години. Според Рудолф Щайнер, най-добрият начин да се осигури подкрепа на детето е, да се разберат напълно тези фази.

Валдорфските учители разбират, че децата преминават през различни етапи на развитие и че както предмета, така и начина, по който той се преподава трябва да бъдат специфични за възрастта на растящото дете. Това разбиране е една от основните отлики на валдорфското образование от други педагогически подходи.

Никой от нас не може да предскаже каква информация децата ни ще трябва да знаят, след двадесет години, но знаем, че за да бъдат успешни, те ще се нуждаят от способността да мислят и решават проблеми. Водещ принцип в програмата на валдорфските детски градини и училища е насърчаването и подпомагането на развитието на детското въображение и креативност.


"Въображението е по-важно от знанието. Знанието е ограничено до всичко, което сега знаем и разбираме, докато въображението обхваща целия свят, и всичко, което някога ще трябва да знаем и разбираме. " 

/Алберт Айнщайн/

Според валдорфското образование, обучението започва с една среща, което води до опита, а след това и до разбирането. Тези три стъпки (възприятие, усещане и мислене) подготвят интелекта на детето за абстрактното и концептуално обучение по-късно


Интелектуална гъвкавост, независима преценка и морална смелост ще бъдат от съществено значение за успеха на нашите деца като творчески и отговорни хора. За да подхранва тези характеристики, валдорфската учебна програма внимателно балансира академични, артистични и практически дейности, за да стимулира въображението на децата. Вместо да разчитат на механичното запаметяване на стандартизирана информация, валдорфското образование има за цел да ангажира цялото дете в учебния процес /мислене,чувства и воля/.


Образованието-нещо повече от размяна на факти и информация: Всеки предмет във валдорфското училище се преподава художествено, използвайки движение, живопис, музика, разказване на истории, и ритъм. Учителите поддържат в развиващото се дете, чувството на удивление и радост от ученето, подхранват силните му страни и му помагат да разгърне потенциала и уникалността си. Дали учениците по-късно ще стават антрополози или зоолози, математици или музиканти, творческите способности, разработени чрез валдорфското образование ще им дадат основата, те да се адаптират към променящите се обстоятелства.

Учителите въввалдорфските училищата, са посветени на генериране на вътрешен ентусиазъм за учене в рамките на всяко дете. Това се постига по най-различни начини. Например, дори привидно сухи и академични дисциплини са представени в изобразителен и динамичен начин. Това елиминира нуждата от състезателно тестване и оценяване, позволява мотивацията да възникне отвътре и развива способността за учене с радост през целия живот.


„По времето, когато те достигат до нас в колежа и в университета, валдорфските ученици имат забележителен ентусиазъм за учене. Такива студенти притежават очите на откриватели, и състрадателното сърце на реформатори, които когато се присъединят към някоя задача, могат да променят планетата.” 

/Arthur Zajonc - доктор по физика, доцент в катедрата по физика в Amherst College/


СТАТИИ:


Какво е Валдорфско образование?


Защо да изберем Валдорфско образование? / филм/

Светът на детето във валдорфската детска градина

Накратко за валдорфското образование

Рудолф Щайнер и развитието на детето

Валдорфското образование от Невронаучна перспектива


Валдорфски принципи на развитието на детето в ранна възраст от 0 до 6 г.

1-ви възрастов период: от 0 до 7 г.

2-ри възрастов период: от 7 до 14 г.


От 7 до 14 години - СЪРЦЕТО НА ДЕТСТВОТО

Валдорфска педагогика у дома: 13 начина да дадете безплатно на детето си предимствата на скъпото валдорфско образование


Валдорфското образование и телевизията

Ползи от игрите с пръсти - отключване на потенциала за обучение на вашето малко дете

Валдорфската кукла и нейната роля в развитието на детето


Ръчната работа в учебният план на валдорфското домашно образование

Печене с децата във валдорфското домашно образование

Няма коментари:

Публикуване на коментар